Angielski od najmłodszych lat.

Angielski od najmłodszych lat....


Jeśli chodzi o najmłodsze dzieci to Nic nie stoi na przeszkodzie, aby do rozrywek czy codziennych czynności wplatać język obcy, dzięki czemu dzieci uczyć się będą mimochodem. 

Już rocznemu niemowlęciu możesz czytać książeczki po angielsku, nastawiać do słuchania płyty z angielskimi piosenkami i wierszykami. Dziecko osłuchuje się w ten sposób z brzmieniem, melodią i intonacją obcego języka. Właściwą naukę można zacząć wtedy, gdy dziecko rozumie już, co się do niego mówi, i wykonuje proste polecenia. Na początek najlepiej wprowadzać angielskie słowa, zwroty i wyrażenia
w codziennych, powtarzalnych sytuacjach, np. podczas mycia rąk możemy powtarzać: „Wash your hands”, a usypiając je: „Sleep, baby, sleep, close your eyes”. 

 

Wykorzystaj naturalny kontekst

Dziecko uczy się języka podczas zabawy albo innej, naturalnej dla siebie aktywności. Może to być np. wspólne przygotowywanie posiłku, pieczenie ciasteczek. Przyrządzając ciasto, mówimy np. „We need flour, eggs and sugar”,
za każdym razem pokazując dziecku produkt, który nazywamy. Często stosowane powtórzenia pozwalają dziecku utrwalać nowo poznawane słówka i wyrażenia. Swoje wypowiedzi podkreślaj właściwą intonacją, mimiką, gestem – będą łatwiej zrozumiałe dla dziecka.

Używanie języka angielskiego w codziennych sytuacjach nie wymaga zbyt dużego wysiłku. Możemy zapytać o nazwy i kolory poszczególnych przedmiotów („What’s this? Is this ball yellow?”), podanie czegoś, poprosić o pomoc („Could you give me the salt, please?”), czy zapytać o coś, o co zwykle pytamy po polsku („Do you want a pear or an apple?”).
Jeśli nasze dziecko interesuje się np. dinozaurami warto rozejrzeć się w księgarni za książką o tej tematyce w języku angielskim – zainteresowanie tematem wpłynie pozytywnie na jej odbiór i pozwoli poszerzyć słownictwo.

Dobrym pomysłem jest wprowadzenie nowej przytulanki/zabawki/postaci
i wytłumaczenie dziecku że ten oto „misiu” rozumie tylko po angielsku. Możemy używać tej zabawki zawsze kiedy uczymy nowego słownictwa lub np. może nam towarzyszyć podczas czytania lub oglądania bajek po angielsku ( polecam Pocoyo oraz Charlie and the numbers ), w kuchni przy pieczeniu ciasteczek aby dziecko kojarzyło ją z porozumiewaniem się w innym języku.

 

A oto kilka przykładów zabaw z małymi dziećmi

  1. „Bricks” do tej zabawy potrzebne będą kolorowe klocki – podajemy dziecku ilość i kolor klocków, z których ma coś zbudować np. „Take two blue and one yellow” itp. Inny rodzaj zabawy z klockami to „Pick up” – rozsypujemy klocki, dziecko ma zebrać wszystkie w danym kolorze („Pick up all red blocks”).
  2. „Tower” – budujemy wysoką wieżę z klocków, licząc po angielsku każdy kolejny klocek, który uda nam się ułożyć
  3. „I spy…” – „I spy with my little eye something (red)” ( udajemy że patrzymy przez lunetę ), czyli widzę coś czerwonego. Dziecko musi odgadnąć rzecz znajdującą się w polu widzenia w podanym kolorze.
  4. „Hot - cold” – znana nam zabawa - chowamy jakąś rzecz w pokoju. Jedna osoba szuka a druga mówi cold, gdy tamta jest daleko od tej rzeczy, warm, gdy się zbliża i hot, gdy jest bardzo blisko. Później zamieniamy się rolami.
  5. „Guessing game” – ćwiczymy zwroty prawa ręka (right hand), lewa ręka (left hand). Chowamy coś małego w ręku i pytamy „Left hand or right hand?” dziecko wybiera rękę mówiąc np. „Left hand”. W ręce można ukryć małą figurkę, np. zwierzątka albo jakiś rysunek przedmiotu którego nazwę nauczymy się po angielsku
  6. „Draw and guess” – na kartce rysujemy np. psa, dziecko ma odgadnąć co to jest i nazwać po angielsku. Można się umówić z jakiego zakresu słownictwa korzystamy lub tego nie robić.  U starszych dzieci dobrym pomysłem jest by przy wyborze wyrazu dziecko mogło korzystać ze słownika obrazkowego.
  7. „Coloring dictation” – drukujemy czarno-biały obrazek lub używamy zwykłej kolorowanki. Następnie podajemy nazwę konkretnego elementu z obrazka po angielsku i kolor. Dziecko powinno rozpoznać, którą część mamy na myśli        i pokolorować ją.
  8. „Touch” – prosta gra na poznanie kolorów, części ciała, przedmiotów w pokoju dziecka itp. Mówimy touch’ i dotykamy konkretny np.kolor, zadaniem dziecka jest naśladownictwo, w późniejszym etapie dziecko słucha poleceń        i samo wskazuje dany przedmiot/część ciała